Saturday, December 26, 2009

SYABAS PAKATAN RAKYAT

Buat rakyat Malaysia, Pakatan Rakyat telah melonjak ke depan dalam arena politik tanah air. Sebelum ini, parti- parti pembangkang pernah beberapa kali bergabung tapi tidak berdaftar. Pada tahun 1990, PAS di bawah presiden almarhum Dato’ Fadhil Mohd Noor telah bekerjasama dengan S46 pimpinan Ku Li yang merupakan serpihan UMNO. Kerjasama itu dinamakan Perpaduan Ummah. Hasil daripada kerjasama itu, PAS berjaya menguasai Kelantan dan Datuk Nik Abdul Aziz menjadi Menteri besar Kelantan.
Pada pilihanraya seterusnya, PAS mempertahankan Kelantan. Kemudian S46 du bubarkan dan Ku Li bersama pengikutnya kembali kepada UMNO. Kemudian, parti pembangkang bekerjasama dengan nama Barisan Alternatif. Kerjasama ini antara PAS, DAP dan keADILan yang baru ditubuhkan dibawah pimpinan Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail. Melalui kerjasama ini, pembangkang berjaya mempertahankan Kelantan dan menakluk Terengganu. Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjadi Menteri besar Terengganu. Pembangkang juga berjaya mengurangkan majority di beberapa negeri seperti Kedah dan Perlis.
Kejayaan yang lebih manis apabila PAS ditakdirkan menjadi ketua pembangkang di parlimen. Kepetahan dan keunggulan pidato presiden PAS ketika itu di dengari di parlimen. Kemudian pada tahun 2004, parti- parti pembangkang seperti bergerak sendiri. BN menang besar selain merampas kembali Terengganu dan hamper menumbangkan kerajaan PAS Kelantan. Tahun 2008 menyaksikan kerjasama pembangkang dengan nama Pakatan Rakyat. Hasilnya, lima buah negeri jatuh kepada Pakatan Rakyat serta mengurang majority dua per tiga BN dalam parlimen.
Kini, pendaftaran Pakatan Rakyat akan membuka satu ruang yang lebih baik untuk pembangkang menakluk Negara dalam PRU13 nanti. Pakatan Rakyat boleh berkempen atas nama dan menggunakan bendera khas untuk Pakatan Rakyat. Semoga Islam terus gemilang dan tetap tinggi menjulang.

No comments:

Post a Comment